Paweł Chmielowski
Trzy złote rady dla młodego przedsiębiorcy. O czym nigdy nie może zapomnieć prowadząc swój biznes? Na co powinien zwrócić szczególną uwagę?
Najważniejsze przy zakładaniu biznesu jest wybrać rodzaj branży odpowiadającej zainteresowaniom i pasjom. Własna firma staje się częścią życia, nie da się od niej odciąć poza biurem i dlatego ważne jest z samej pracy czerpać radość i satysfakcję. Otwierając działalność trzeba wcześniej zbadać rynek i wypracować plan działania na kolejne lata, a przy tym zachować elastyczność w razie zmieniających się warunków.
Jakie są największe – w odniesieniu do Państwa doświadczeń w Państwa branży – ryzyka i jak sobie z nimi radzić?
Nasza branża, jak każda opierająca się bezpośrednio na przetwarzaniu owoców i warzyw, jest dosyć specyficzna, jeśli chodzi o ryzyko. Anomalie pogodowe takie jak susze czy gwałtowne ulewy wpływają bardzo mocno na dostępność surowców potrzebnych do produkcji. Ostatnio doszły też gwałtowne wzrosty na rynku gazu czy prądu. Tutaj potrzebna jest właśnie elastyczność, o której wspomniałem w punkcie wyżej – trzeba być gotowym na zmianę strategii wyliczania cen dla produktów końcowych, ważne są rozmowy z klientami, żeby wspólnie wypracowywać rozwiązania korzystne dla obu stron. Tutaj liczy się też zgrana ekipa działów zarówno zakupów jak i sprzedaży, żeby w trudniejszych warunkach podejmować szybkie decyzje.
Jak być skutecznym? Czyli jak docierać z informacją i ofertą do współczesnego klienta na przykładzie Państwa branży? Jak budować długofalowe relacje?
W przypadku sprzedaży B2B, którą głównie się zajmujemy najważniejsze jest budowanie relacji z klientami. My, oprócz dbania o jakość produktów i dopasowywania ich pod potrzeby odbiorców, stawiamy na uczciwość i szczerość wobec naszych Kontrahentów. Nie jest sukcesem zarobić więcej na jednej transakcji, po czym zrazić do siebie klienta, który będzie się czuł oszukany, a sukcesem jest zbudować satysfakcjonującą, dla obu stron współpracę. Pozyskiwanie nowych odbiorców przy naszym profilu sprzedaży jest czasem trudne i długotrwałe. Marketing u nas wygląda zupełnie inaczej niż w przypadku B2C. Nowych kontaktów szukamy poprzez udział w targach lub wyszukując firmy z odpowiednich branż w krajach, gdzie chcemy rozwijać sprzedaż. Często między pierwszym kontaktem, a zamówieniem mija kilka miesięcy bądź nawet lat, żeby chociażby dopracować produkt idealnie pod potrzeby nowego odbiorcy.