Maciej Rumin

Trzy złote rady dla młodego przedsiębiorcy. O czym nigdy nie może zapomnieć prowadząc swój biznes? Na co powinien zwrócić szczególną uwagę? 

Przede wszystkim ciągły rozwój. Aktualizowanie i uzupełnianie swoich kompetencji zawodowych. Pozyskiwanie ważnych certyfikatów potwierdzających nasze kwalifikacje. To buduje nasz zawodowy wizerunek oraz wpływa na poziom zaufania klienta do tego co robimy. Niezbędne jest także myślenie strategiczne oraz skupienie się na celach długoterminowych, na które w przypadku mojej branży skalają się cele pomniejsze, np. żeby rozwijać firmę, trzeba pozyskiwać nowych klientów, aby to robić konieczne jest świadczenie jakościowych usług z wykorzystaniem profesjonalnych oprogramowań oraz z pełną dbałością o potrzeby klienta i reputację swojej firmy.

Jakie są największe – w odniesieniu do Państwa doświadczeń w Państwa branży – ryzyka i jak sobie z nimi radzić?

Branży podatkowo- księgowej zmusza to niezwykłej czujności, ze względu na dużą częstotliwość zmieniającego się prawa podatkowego. Kolejne ryzyko wiąże się z odpowiedzialnością finansową, wynikającą z ewentualnych błędów. Tutaj z pomocą przychodzi rozwiązanie w postaci ubezpieczenia swojej odpowiedzialności cywilnej.

Jak być skutecznym? Czyli jak docierać z informacją i ofertą do współczesnego klienta na przykładzie Państwa branży? Jak budować długofalowe relacje?

Moje doświadczenia pokazują, że z pewnością warto dbać o relacje. Dać się poznać jako profesjonalista w swoim fachu. Najpierw zaczyna się prosto, kolega powierza mi swoje finanse, a potem to już efekt kuli śniegowej. Kolega kolegi itd. System rekomendacji i poleceń buduje sieć klientów. Marketing szeptany ma niezwykłą moc i pozwala pozyskiwać stałych klientów. Moje doświadczenia pokazują, że za pośrednictwem Social Mediów pozyskuje się klientów „jednorazowych” , którzy nie budują długofalowych relacji, a głównym kryterium ich wyboru często nie jest jakość świadczonych usług, a cena. Z reguły jest to współpraca projektowa, a nie ciągła. Ponadto pamiętajmy o tym, że z klientem należy być w stałym kontakcie, rozwiewać jego wątpliwości, skutecznie radzić oraz zapewniać, że wszystko jest pod kontrolą.

YouTube