Patryk Surma
Usługi budowlane – materiały budowlane
Trzy złote rady dla młodego przedsiębiorcy. O czym nigdy nie może zapomnieć prowadząc swój biznes? Na co powinien zwrócić szczególną uwagę?
Myślę, że rad można by udzielić tyle, że liczylibyśmy je na setki, zważając na to, iż nie łatwo jest prowadzić biznes w naszym pięknym kraju, biorąc pod uwagę wszystkie bariery, które napotykamy na początku naszej przygody z własną działalnością. Dłuższą chwilę myślałem jak z tych wszystkich wybrać trzy najważniejsze i które w największym stopniu pomogą w realizacji celu, skoro każda nawet najmniejsza może mieć istotne i przełomowe znaczenie.
Najważniejszym co musi posiadać przyszły przedsiębiorca to pomysł na biznes i determinacja w jego realizacji – biorąc pod uwagę ilość i wielkość barier przed jakimi staje człowiek zaczynający swoją przygodę w biznesie bez odpowiednio dużej motywacji bardzo szybko można się rozczarować.
Przysłowiowych „kłód pod nogi” na początku działalności jest mnóstwo, począwszy od zawiłości prawno-podatkowych przez niesamowicie dużą konkurencję na trudnościach w przekonaniu klienta do swoich produktów czy usług kończąc. Trzeba być niesamowicie zdeterminowanym, aby temu wszystkiemu sprostać zwłaszcza na początku, kiedy założenie biznesu rodzi bardzo wiele pozytywnych nadziei w człowieku, a rzeczywistość weryfikuję to sobie niestety twardymi prawami rynku i konkurencji. Kluczowym wydaje się w mojej ocenie będzie nastawienie i determinacja przyszłego przedsiębiorcy. Zawsze powtarzam, każdą porażkę można przekuć w sukces jeśli wyciągniemy z niej odpowiednie wnioski na przyszłość, a jeśli się pojawi jakiś problem to skupiaj się na szukaniu rozwiązań, a nie na jego generowaniu.
Kolejnym bardzo ważnym aspektem przynajmniej w sektorach gospodarki w jakich działamy, a działamy w usługach budowlanych, handlu materiałami budowlanymi, a także w sektorze ubezpieczeń jest jakość świadczonych usług i sprzedawanych towarów. Zważywszy na dzisiejszą potężna konkurencję na rynku przyszły przedsiębiorca musi wykazać się czymś szczególnym, by przekonać swoich przyszłych klientów do swojej firmy i marki, którą tworzy i reprezentuję. W swojej firmie od samego początku stawiamy na jakość świadczonych usług czy sprzedawanych produktów, działa tu bardzo wiele czynników, przy czym słowo jakość trzeba rozpatrywać wielowektorowo, co postaram się wyjaśnić na prostym przykładzie i co również można zobaczyć w opiniach, które nasi klienci zostawiają na naszej wizytówce na „Google”, w mediach społecznościowych czy w referencjach wystawionych nam, które można zobaczyć na naszej stronie www.
Prosty przykład – zgłasza się do nas człowiek, który chce wyremontować sobie dom – dla nas jak i dla wielu firm to przysłowiowa bułka z masłem, jednak dla klienta to ogromne przedsięwzięcie i często skomplikowany proces pełen wyborów, przez który my jako firma pomagamy mu przechodzić doradzając najlepsze rozwiązania techniczne, materiałowe, dysponując najlepszymi fachowcami na rynku i bogatą bazą sprzętową, współpracując z najlepszymi projektantami. Cały proces obsługujemy kompleksowo zwalniając tym samym inwestora z masy obowiązków z tym związanych, aż po ubezpieczenie budowy, a później już skończonej wymarzonej inwestycji. Od pierwszego telefonu staramy się budować więź z klientem po to, by w jak największym stopniu poznać jego potrzeby, jego oczekiwania. I w tej sytuacji przyda się sztuka adaptacji, nie chcemy być tylko wykonawcami jego remontu, staramy się być partnerem dla klienta w całym tym skomplikowanym procesie i myślę, że to nas wyróżnia spośród bardzo wielu firm budowlanych na rynku. To tylko jedna z wielu, ale myślę, że najważniejsza korzyść dla klienta, który zdecyduje się na współpracę z naszą firmą.
Kolejną bardzo ważną rzeczą dla mnie jest nieustanny rozwój, zdobywanie wiedzy i udoskonalanie procesów zachodzących w firmie. To nie jest tak, że otwieramy działalność, układamy sobie wszystko na początku tak jak chcemy, siadamy za biurkiem i „hula” przez kolejne lata bez problemu. Nie. W dążeniu do sukcesu trzeba non stop podnosić swoje i swojej kadry kwalifikację, trzeba być na bieżąco z nowymi produktami i technologiami, zawsze są jakieś niedoskonałości, które można i trzeba poprawić by usprawnić działanie firmy i procesy w niej zachodzące. Nie można „spocząć na laurach” gdy stwierdzimy, że w pewnym momencie jest już dobrze. Zawsze będę twierdził, dziś zatrzymasz się na jeden dzień, jutro konkurencja będzie dwa kroki przed tobą. Żyjemy w czasach gdzie wszystko się szybko zmienia i to w każdym sektorze, nawet w niektórych zmiany idą za szybko, musimy ze swoją firmą kroczyć w peletonie zgodnie z trendem nowości i nowych technologii, kto zostanie w tyle ten już pozostałych nigdy nie dogoni.
Jakie są największe – w odniesieniu do Państwa doświadczeń w Państwa branży – ryzyka i jak sobie z nimi radzić?
Bardzo dobre pytanie choć odpowiedzi niełatwo udzielić. Myślę, że przy dzisiejszej koniunkturze, kondycji gospodarki i kryzysie w jakim się obecnie znajdujemy ryzyk jest bardzo wiele. Można by tu dużo opowiadać choćby o skomplikowanym i ciągle zmieniającym się prawie podatkowym, o bardzo dużej konkurencji na rynku, która czasami gra nie fair, a nawet poniżej pasa, największym ryzykiem w mojej ocenie jest, nieważne w jakiej branży działamy, trafienie na nieuczciwego klienta.
W naszej branży i w naszym przypadku to największe z ryzyk, które nas może spotkać. Jednak nauczeni doświadczeniem, do wszystkich nowych kontrahentów podchodzimy z zasadą ograniczonego zaufania, do tego mamy wypracowane schematy, które zabezpieczają nas i nasze kontrakty np. stosując różne formy zabezpieczeń prawnych czy finansowych, duże kontrakty dzielimy na etapy. Każdego nowego klienta sprawdzamy czy nie ma zaległości w płatnościach u innych kontrahentów. Bardzo dużym ryzykiem w obecnym czasie jest również brak perspektywy stabilnej przyszłości i wahania rynku surowców i nośników energii, w dobie kryzysu po pandemii i wojny za naszą wschodnią granicą nikt nie jest w stanie zagwarantować dostaw energii, nikt nie jest w stanie przewidzieć ich cen co ma fatalne skutki dla kondycji firm, rozwoju gospodarczego i koniunktury, co niestety już jesteśmy w stanie wszyscy boleśnie odczuć, zauważyć patrząc na zamykające się, bankrutujące firmy. Jak można sobie z nimi poradzić? Myślę, że nie ma jakiegoś cudownego środka czy wypracowanego schematu, każde ryzyko ma inną genezę, każde niesie za sobą inne negatywne skutki i z każdym trzeba sobie radzić i rozpatrywać go indywidualnie, używając terminologii medycznej – nie ma uniwersalnego lekarstwa na wszystkie choroby. Są ryzyka, które możemy przewidzieć wcześniej i oczywiście na takie musimy być przygotowani jednak, że czasem po prostu spada na nas coś jak grom z jasnego nieba i tu już pozostaje nasza kreatywność i umiejętność radzenia sobie z takimi sytuacjami.
Jak być skutecznym? Czyli jak docierać z informacją i ofertą do współczesnego klienta na przykładzie Państwa branży? Jak budować długofalowe relacje?
Dziś każdy wie, że bez odpowiedniej reklamy i PRnie można być skutecznym, więc przygotowanie odpowiedniej strategii reklamy jest bardzo ważne zwłaszcza na początkowym etapie prowadzenia działalności. Dla nas najlepszą reklamą jest forma polecenia przez klientów. Proces budowania marki trwa latami, żeby wypracować sobie markę trzeba przede wszystkim wykazać się najwyższą jakością świadczonych usług, co po latach zaowocuję w dwojaki sposób, nasza firma będzie się dobrze kojarzyć, a zadowoleni klienci będą nas polecać. Dziś mamy bardzo wielu klientów, którzy już nie szukają innych firm, chcą współpracować tylko z nami. To długotrwały czasowo proces, ale przynoszący chyba najbardziej wymierne korzyści, po latach to już nie my zabiegamy o klienta, klient szuka nas sam. Dokładnie tak było w naszym przypadku mimo, iż pewnie nieskromnie to zabrzmi. Długo i ciężko pracowaliśmy na to, ale teraz nasi klienci są spokojni powierzając nam swoje inwestycje, nasi kontrahenci są pewni, że ich partner w biznesie ich nie zawiedzie, a to najlepsze fundamenty pod owocną i długotrwałą współpracę. Bardzo istotnymi aspektami w tworzeniu długotrwałych relacji jest uczciwość i terminowość w realizacji i wypełnianiu powierzonych zadań, w ten sposób budujemy zaufanie wśród swoich klientów i kontrahentów, a zaufanie w tym procesie jest niesamowicie ważne.
Pozostaję w nadziei, iż moje rady przydadzą się początkującym i trochę wyprostują meandry na początku drogi jaką sobie wybiorą otwierając swój biznes, żałuję , iż nie mogłem z racji bardzo gorącego okresu dla nas w branży poświęcić tyle czasu na odpowiedzi ile chciałem ale będę trwać w przekonaniu, że to nie jest ostatnia okazja i w przyszłości będzie jeszcze możliwość do podzielenia się swoimi doświadczeniami.