Krystyna Baran
Trzy złote rady dla młodego przedsiębiorcy. O czym nigdy nie może zapomnieć prowadząc swój biznes? Na co powinien zwrócić szczególną uwagę?
Po pierwsze – zespół. Zawsze warto otaczać się odpowiednimi ludźmi o zróżnicowanych kompetencjach. Podstawą każdego startupu powinni być eksperci w swoich dziedzinach.
Po drugie – fakty i liczby. W relacjach biznesowych postaw na autentyczność, a w strategii bazuj na liczbach. Dotąd nie wymyślono lepszego narzędzia do prowadzenia biznesu, niż matematyka.
Po trzecie – jasno określony, mierzalny cel, a więc gotowa odpowiedź na pytanie, kiedy uznasz, że osiągnąłeś sukces? Każdy z nas może mieć inną definicję sukcesu. By dookreślić, czym dla Ciebie jest sukces, zastanów się: co jest misją Twojego przedsiębiorstwa, w oparciu o jakie wartości będziesz podejmował decyzje biznesowe oraz jaka jest Twoja wizja względem skali czy wyniku finansowego tworzonej organizacji.
Jakie są największe – w odniesieniu do Państwa doświadczeń w Państwa branży – ryzyka i jak sobie z nimi radzić?
Prowadząc biznes, zawsze trzeba być przygotowanym na ryzyko – dostosowywać moce produkcyjne do zmieniającej się sytuacji czy dbać o bezpieczeństwo i płynność łańcucha dostaw. Rynek to sinusoida, która wymaga trafnego prognozowania. W czasie hossy trzeba mieć z tyłu głowy, że kiedyś rynek się załamie, a kryzys zweryfikuje prawdziwą pozycję przedsiębiorstwa. Z kolei momenty kryzysu to czas, w którym stabilny biznes dopracowuje ofertę, odrabiając lekcje, na które nie było czasu, kiedy popyt wyprzedzał podaż.
Lubię porównywać przedsiębiorcę do pilota samolotu, który w sytuacji awaryjnej działa ze spokojem według wcześniej przemyślanych procedur. Z tą tylko różnicą, że piloci mogą przećwiczyć różne zagrożenia na symulatorach, a polska gospodarka, zwłaszcza w ostatnich latach, rządzi się nieprzewidywalnymi scenariuszami.
Jak być skutecznym? Czyli jak docierać z informacją i ofertą do współczesnego klienta na przykładzie Państwa branży? Jak budować długofalowe relacje? Rosnące znaczenie ma dzisiaj obszar customer care i personalizacja, a więc odpowiedź na pytanie, czy klient będzie mógł dostać szybko to, czego właśnie potrzebuje. Możemy mówić o ponadczasowym designie czy o bezpieczeństwie, ale o sukcesie zadecyduje standard obsługi klienta, czyli cały proces zakupowy: od fachowego doradztwa przed podjęciem decyzji, poprzez wybór produktu, czas realizacji, dostawę, profesjonalny montaż, aż po opiekę posprzedażową. Będzie się więc liczyła elastyczność producenta związana z dostępnością produktu oraz sprawna współpraca całych zespołów. Dzisiaj przyszłość to: jakość, szerokie możliwości personalizacji w szybkim czasie i świadomość, że na końcu tej drogi stoi KLIENT.