Justyna Hatlaś

Paulina Langwińska

Trzy złote rady dla młodego przedsiębiorcy. O czym nigdy nie może zapomnieć prowadząc swój biznes? Na co powinien zwrócić szczególną uwagę? 

1. Uwierz w swój biznes. Jeśli nie masz pewności, że Twoje produkty lub usługi są warte zainteresowania – nic nie osiągniesz. Przede wszystkim musisz wierzyć w to co oferujesz swoim Klientom. Musisz się tym zachwycić, znać swoją wartość, a gdy to osiągniesz dopiero wejść z ofertą na rynek. Za tym kryje się również wiara w siebie i w swoje możliwości. Uwierz, że to co robisz i oferujesz ma sens oraz będzie odpowiedzią na potrzeby Twoich nabywców.

2. Stawiaj sobie cele. Kluczem do sukcesu jest również stawianie sobie konkretnych celów i stopniowe dążenie do nich. Jeśli nie wiesz co chcesz osiągnąć, nie osiągniesz nic. Zaprzyjaźnij się z notatnikiem i długopisem. Zapisuj (na kartce papieru) swoje cele jasno i klarownie. Następnie zrób konkretny plan jak chcesz je osiągnąć krok po kroczku. Codziennie realizuj coś z tej listy, aby przybliżyć się do realizacji swojego celu. Jeśli wiesz dokąd dążysz – dojdziesz tam.

3. Rozwijaj się. Nieustanny rozwój – po pierwsze rozwój osobisty, Twój biznes jest odzwierciedleniem Ciebie. Jeśli jesteś sfrustrowany, przemęczony – nie zbudujesz silnej marki. Zadbaj o własną higienę snu, myśli oraz ciała, a każde Twoje działanie biznesowe będzie przepełnione motywacją, inspiracją i świeżością. Po drugie rozwój w Twojej organizacji. Pracuj nad ulepszeniem usług lub produktów, wymyślaj nowości, zastanów się czego oczekują Twoi Klienci. Bądź najlepszy w tym co robisz. Bądź specjalistą. Czytaj artykuły i książki branżowe, ucz się od lepszych. Zainwestuj w szkolenia i wykorzystuj zdobytą wiedzą.

Jakie są największe – w odniesieniu do Państwa doświadczeń w Państwa branży – ryzyka i jak sobie z nimi radzić?

Jako pierwsze przychodzi mi na myśl ryzyko poniesienia strat finansowych oraz wizerunkowych na okoliczność wprowadzenia nowych produktów lub usług. Mimo przeprowadzenia wcześniejszych analiz dotyczących potrzeb i możliwości rynku ono zawsze istnieje. Wprowadzenie nowości wiąże się z inwestycją, a nigdy nie ma stu procentowej pewności, że zostaną one przyjęte i skonsumowane przez potencjalnych klientów tak jak zakładamy. Ryzykujemy poniesieniem strat finansowych z tytułu nieudanej inwestycji, jak również poniesieniem porażki wizerunkowej, jeśli owo novum nie spotka się z zainteresowaniem odbiorców. Aby zminimalizować ryzyko warto wcześniej zrobić analizę rynku oraz przygotować produkt lub usługę na najwyższym poziomie. Gdy będzie kompletna dopiero wypuścić ją na rynek.

Jak być skutecznym? Czyli jak docierać z informacją i ofertą do współczesnego klienta na przykładzie Państwa branży? Jak budować długofalowe relacje?

Skuteczność = wytrwałość. Małymi krokami rozszerzaj swoje strefy wpływów – najpierw w mikrootoczeniu, potem sięgaj dalej. Działaj wielotorowo – w mediach społecznościowych, ale też szukając „ciepłych” kontaktów, nie bój się prosić o polecenia i opinie. Dawaj do zrozumienia, że zadowolenia Klienta ma dla Ciebie ogromną wartość. Buduj sieć kontaktów, każdy Klient ma prawdopodobnie w swoim najbliższym otoczeniu kilku kolejnych odbiorców Twoich produktów i usług. Stosuj okolicznościowe promocje, a dla stałych nabywców rabaty i gratisy. Bądź serdeczny oraz otwarty, wysyłaj kartki świąteczne, podczas rozmów telefonicznych nazywaj klientów z imienia i nazwiska. Wracaj do Klientów, którzy nie wrócili do Ciebie. Nie bądź nachalny, a subtelny i życzliwy. Dziel się opiniami zadowolonych Klientów, podkreślaj że z myślą o odbiorcach nieustannie się rozwijasz, szukasz jeszcze lepszych rozwiązań. Postaw na wysoką jakość swoich usług lub produktów, aby Klienci widząc Twoją pracę i zaangażowanie chętnie Cię polecali ze względu na to co oferujesz.

YouTube